تبلیغات
ابزار فید خوان
اخبار هنرمندان | Celebrity News - همراه با مانی حقیقی درباره کتاب تازه اش
 
سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : امیـر خسروی
همراه با مانی حقیقی درباره کتاب تازه اش

مستندی كه مانی حقیقی درباره داریوش مهرجویی ساخت، یكی از جذاب‌ترین فیلم‌هایی بود كه در سال‌های اخیر تماشا كردم.


MehrjoueiHaghighi-CaffeCinema.jpg


مستندی كه مانی حقیقی درباره داریوش مهرجویی ساخت، یكی از جذاب‌ترین فیلم‌هایی بود كه در سال‌های اخیر تماشا كردم. ریتم، تقسیم‌بندی موضوعی، حال و هوایی كه خود مهرجویی در فیلم ایجاد كرد و هوش و ذكاوت مانی حقیقی در شناخت و درك موضوع و پرداخت مناسب به آن منجر به خلق مستندی دلنشین و صمیمانه و البته با كیفیت و حرفه‌یی شد.
اهمیت سوژه و حتما در كنار آن ضعف كارهایی از این دست درباره بزرگان از جمله بزرگان سینما در ایران موجب شد، حقیقی از مدیوم دیگری هم برای ارائه اطلاعاتی درباره كارنامه مهرجویی اقدام كند و تمام گفت‌وگوهایی را كه در جریان فیلم اتفاق افتاده بود، كامل‌تر و دقیق‌تر در قالب كتاب «داریوش مهرجویی كارنامه چهل ساله» ارائه كند.حقیقی همان جنس از هوشمندی را كه در جریان تولید فیلم به كار برده در مصاحبه‌های این كتاب كه شامل تمام فیلم‌های مهرجویی تا «سنتوری» می‌شود به كار بسته است.
او لحن را كه به كلی فضای كتاب را از كلام فراتر برده و به تصویر ملموس می‌رساند عامدانه در جای جای گفت‌وگو حفظ كرده و مخاطب به خوبی می‌تواند به دریافتی از شخصیت خود مهرجویی برسد، اینكه او صمیمی از دوستانش می‌گوید و گاه به جای تعریف و تمجید و تعارف‌های مرسوم خیلی نزدیك به واقعیت از دیدگاه خود درباره آنان می‌گوید، ساده است و دقیق و در یادآوری جزییات تمام فیلم‌هایش چنان با وسواس سخن می‌گوید كه گویی سال به سال و همزمان با ساخت هر پروژه درباره آن صحبت شده است.

مانی حقیقی تلاش كرده جامعیتی به گفت‌وگوها ببخشد، پرسش‌ها را از حد كلیاتی كه می‌توانست درباره هر فیلم مطرح شود فراتر برده و یك الگوی مشابه را در گفت‌وگوی فیلم‌های مختلف پیش نگرفته است بلكه به تناسب هر كار موضوعی مربوط به سینما را هم وارد بحث كرده است.

جایی كه شكل كارگردانی مهرجویی اهمیت بیشتری داشته، بعد كارگردانی او را به شكل علمی‌تر مورد بررسی قرار داده و زمانی كه فیلمنامه در اثر شاخص‌تر بوده صحبت‌هایی از زبان مهرجویی گرفته كه یك علاقه‌مند فیلمنامه‌نویسی بتواند به خوبی از تجربه یك كارگردان و فیلمنامه‌نویس برجسته سینما بهره بگیرد. گاه بحث به سمت خاطره‌نگاری رفته و زمانی حرف‌های ناگفته مهرجویی از تاثیری كه وضعیت هر فیلمش بر او گذاشته.
این كتاب و رویكرد مانی حقیقی برای ثبت اطلاعاتی درباره یك فیلمساز برجسته و فراتر بردن آن از سطح یك مجموعه گفت‌وگو ویژگی‌های كتاب است و در مقابل پرسش‌هایی در ذهن خواننده ایجاد می‌كند. به گزارش کافه سینما، حقیقی در گفت‌وگو با «اعتماد» به این پرسش‌ها پاسخ داد؛ از دلیل انتشار این كتاب گفت و میزان صداقت مهرجویی در پاسخگویی به پرسش‌ها و نگاه خودش به این كتاب.

ابتدا تیترهای انتخابی کافه سینما:

اهمیت فیلم‌ها مبنای عینی ندارند، هر كس سلیقه خودش را دارد و رای اكثریت هم در این موارد بی‌معنی است.

فیلم‌هایی مثل «الماس 33» و «دختر دایی گمشده»، برای درك كلیت دستاورد سینمایی مهرجویی اهمیت زیادی دارند ولی زیاد جدی گرفته نشده‌اند

من اعتقاد دارم هیچ كس هیچ‌وقت كاملا صادق نیست، چون همیشه داریم تصویری از خودمان ارائه می‌دهیم كه دوست داریم جذاب‌تر از آنچه هست باشد. هنگامی كه می‌خواهیم یك عمر كار را جمع‌بندی كنیم و حاصلش را برای نسل آینده ارائه كنیم، این وضعیت حتی حادتر می‌شود.

مهرجویی از میان سینماگرانی که در این سالها شناخته ام، با فاصله بسیار زیادی صادق‌ترین و بی‌پرواترین بوده

قطعا یكی از مهم‌ترین مسائلی كه باید در جریان گفت‌وگوها مد نظر قرار می‌دادید، حفظ فاصله بین علاقه شخصی به مهرجویی و ارائه یك گفت‌وگوی بی‌طرف بوده. اگر چنین پیش‌فرضی نداشتید كه دلیل را توضیح دهید و اگر داشتید در بعضی موارد با به كار بردن برخی قید‌ها (مثلا متاسفانه) نگاه و علاقه خود به مهرجویی و فیلم‌هایش را نشان داده‌اید. این را جزو ضعف فضای صحبت‌ها نمی‌دانید؟

چون ایجاد چالش بی‌دلیل كاری لوس و بچگانه است. هدف اصلی این گفت‌وگو دریافت اطلاعات و تحلیل فیلم‌ها و كشف ظرایف فرآیند فیلم‌سازی از زبان خود فیلمساز است. نه ایجاد چالش که کاری لوس و بچه گانه است

یكی از مهم‌ترین وجوه شخصیت مهرجویی هم شوخ‌طبعی و طنازی اوست، كه به نظرم به خوبی در كتاب منعكس شده.


در ادامه متن کامل گفتگو را به نقل از اعتماد بخوانید:

به نظر می‌رسد تقسیم‌بندی موضوعی و اختصاص حجم به هر یك از فیلم‌ها بر اساس اولویت‌بندی بوده كه در ذهن شما اتفاق افتاده، نه اهمیت فیلم‌ها در كارنامه مهرجویی. این‌طور بوده یا نه؟ اگر مبنای دیگری برای تقسیم‌بندی وجود داشته، توضیح دهید.

اهمیت فیلم‌ها مبنای عینی ندارند، هر كس سلیقه خودش را دارد و رای اكثریت هم در این موارد بی‌معنی است. بعضی از فیلم‌های مهرجویی برای درك كلیت دستاورد سینمایی او اهمیت زیادی دارند ولی زیاد جدی گرفته نشده‌اند: فیلم‌هایی مثل «الماس 33» و «دختر دایی گمشده». فیلم‌های دیگری هستند كه به اندازه كافی درباره‌شان بحث شده و فعلا حرف جدیدتری درباره‌شان نمی‌توان زد (یا دست‌كم چیزی به ذهن من نمی‌رسد)، فیلم‌هایی مثل «آقای هالو» یا «پری». در مواردی كه به نظرم آمده حرف جدیدی برای گفتن هست آن حرف را مطرح كرده‎‌ام. وقت‌هایی كه حرف جدیدی نداشته‌ام بحث را عوض كرده‌ام.

صادقانه بودن جواب‌های مهرجویی پرسشی است كه در ذهن خواننده نقش می‌بندد. مثلا زمانی كه درباره سیاسی بودن نگاه در فیلم «گاو» صحبت می‌شود و پاسخ مهرجویی منفی است؛ بحث چندان ادامه پیدا نمی‌كند. خودتان چقدر معتقد هستید مهرجویی بی‌پروا و صادقانه به پرسش‌ها پاسخ داده است؟

من اعتقاد دارم هیچ كس هیچ‌وقت كاملا صادق نیست، چون همیشه داریم تصویری از خودمان ارائه می‌دهیم كه دوست داریم جذاب‌تر از آنچه هست باشد. هنگامی كه می‌خواهیم یك عمر كار را جمع‌بندی كنیم و حاصلش را برای نسل آینده ارائه كنیم، این وضعیت حتی حادتر می‌شود.

با این حال از میان سینماگرانی كه در طول این سال‌ها شناخته‌ام (و می‌دانید تعدادشان اصلا كم نبوده) مهرجویی به نظر خودم، با فاصله بسیار زیادی صادق‌ترین و بی‌پرواترین بوده. فقط خودش می‌داند در این گفت‌وگوهایی كه با من كرده چقدر صداقت به خرج داده ولی در موارد معدودی كه من به صداقت كاملش تردید داشته‌ام سعی كرده‌ام با مطرح كردن سوال‌های دیگر به واقعیت ماجرا پی ببرم.

این دغدغه در شما وجود داشت كه با شكل و محتوای پرسش‌ها فضایی ایجاد كنید كه مهرجویی حرف دلش را بزند، موضوعاتی را كه دوست دارد مطرح كند یا اصلا تن به این فضا ندادید؟ (جایگاه خاطره‌نگاری برای این گفت‌وگوها قایل بودید یا نه؟)
بله، قطعا. حسن فضای كار ما این بود كه این گفت‌وگو بین دو دوست انجام می‌شد، دو نفر كه همدیگر را می‌شناختند و خارج از فضای آن گفت‌وگو و خارج از فضای حرفه‌شان با هم ارتباط خوبی داشتند. مهرجویی تصمیم گرفته بود به این پروژه دل بدهد و برایش وقت و انرژی بگذارد.
من هم سعی می‌كردم فضا را به سمتی ببرم كه او بتواند حرف دلش را بزند. در مواردی كه لازم می‌دیدم به او فشار می‌آوردم كه صریح‌تر و بی‌پرواتر صحبت كند.

اختلاف نظرهایم با او را با جدیت مطرح می‌كردم و از او انتظار پاسخ دقیق داشتم. یكی از هدف‌های اصلی‌ام مطرح كردن جدی‌ترین انتقادهایی بود كه در طول زندگی حرفه‌یی مهرجویی از طرف منتقدانش به او وارد شده: مواردی مثل نان به نرخ روز خوردن (پری)، شلخته بودن (سنتوری)، نداشتن یك نظام استتیك منسجم (بمانی) و اینجور اتهام‌ها. اینها همه به تفصیل مطرح شده و من فكر می‌كنم مهرجویی هم در پاسخ دادن به این اتهام‌ها سعه‌صدر خاصی از خودش نشان داده.
بخش دیگری از كتاب هم در حكم نوعی خاطره‌نگاری بود، هرچند خود مهرجویی علاقه چندانی به این وجه از ماجرا نشان نمی‌داد. ولی با وجود این بی‌میلی یكی از بخش‌های بسیار جذاب كتاب مربوط می‌شود به خاطرات دوران كودكی و دوران دانشجویی او.

قطعا یكی از مهم‌ترین مسائلی كه باید در جریان گفت‌وگوها مد نظر قرار می‌دادید، حفظ فاصله بین علاقه شخصی به مهرجویی و ارائه یك گفت‌وگوی بی‌طرف بوده. اگر چنین پیش‌فرضی نداشتید كه دلیل را توضیح دهید و اگر داشتید در بعضی موارد با به كار بردن برخی قید‌ها (مثلا متاسفانه) نگاه و علاقه خود به مهرجویی و فیلم‌هایش را نشان داده‌اید. این را جزو ضعف فضای صحبت‌ها نمی‌دانید؟
من اعتقادی به گفت‌وگوی بی‌طرف ندارم و اساسا باور ندارم كه چنین چیزی ممكن یا ارزشمند است. من كه یك نرم‌افزار مصاحبه‌كننده نیستم، من خودم هستم با عقاید و سلیقه‌های شخصی خودم. به عنوان نماینده گروه یا جریان خاصی هم مقابل مصاحبه‌شونده ننشسته‌ام، من فقط به عنوان خودم با او صحبت می‌كنم. طبیعی است كه اگر از فیلمی خوشم بیاید، علاقه‌ام را شرح می‌دهم و اگر از فیلمی خوشم نیاید، سعی می‌كنم دلایلم را توضیح بدهم.
هرچند در بعضی موارد سعی كرده‌ام سوال‌هایی كه برای خودم جذابیت زیادی نداشته‌اند ولی احتمال داده‌ام برای خوانندگان جالب باشند را هم مطرح كنم. اتفاقا اگر كتاب ضعفی دارد در این موارد است.
ایجاد چالش در جریان گفت‌وگوها كمتر دیده می‌شود. چرا؟

چون ایجاد چالش بی‌دلیل كاری لوس و بچگانه است. هدف اصلی چنین گفت‌وگویی دریافت اطلاعات و تحلیل فیلم‌ها و كشف ظرایف فرآیند فیلم‌سازی از زبان خود فیلمساز است. چالش و جدل ژورنالیستی معمولا در را به روی این اهداف می‌بندد.

اگر از تعریف كلیشه‌یی مخاطب هدف بگذریم، نمی‌توانیم لزوم تناسب اثر را با مخاطب نا‌دیده بگیریم. مشخصا مخاطب این كتاب را چه كسانی دیدید؟ در بعضی موارد بحث درباره ساخت فیلم‌ها چنان تخصصی و مبادله تجربه بین دو كارگردان می‌شود كه به نظر می‌رسد مخاطب دانشجویان رشته سینما هستند.

مخاطب این كتاب كسانی هستند كه با سینمای ایران آشنا هستند و به آن علاقه دارند. به نظر من بحث تخصصی درباره هنر فقط برای متخصصین جذاب نیست. بسیاری از علاقه‌مندان سینما كه لزوما تخصصی در سینما ندارند شیفته این نوع بحث‌ها هستند. كسانی هم كه به این مباحث بی‌علاقه هستند خیلی راحت می‌توانند آن بخش‌ها را نخوانند. به نظرم بخش بسیار عمده‌یی از كتاب برای عامه مخاطبان كاملا قابل درك است. ‌‌

حفظ لحن صمیمانه در پرسش‌ها و پاسخ‌ها نكته‌یی است كه به دلیل تكرار، كاملا عامدانه به نظر می‌رسد. حفظ این لحن تصویری از شخصیت خود مهرجویی در خواننده ایجاد می‌كند. چنین كاركردی هم برای صحبت‌ها در نظر داشتید؟

من و مهرجویی با هم صمیمی هستیم و دلیلی برای پنهان كردن این صمیمیت نمی‌بینیم. تازه بخش عمده‌یی از جوك‌ها و شوخی‌هایمان از متن كتاب حذف شده‌اند. یكی از مهم‌ترین وجوه شخصیت مهرجویی هم شوخ‌طبعی و طنازی اوست، كه به نظرم به خوبی در كتاب منعكس شده.

برخی معتقدند انتشار یك كتاب از گفت‌وگوی مهرجویی بعد از مستندی كه خود شما درباره او ساختید، چندان لزومی نداشت. به نوعی این اقدام را درگیر شدن در گردش مالی صنعت نشر كتاب می‌دانند تا اقدامی برای خلق یك اثر پژوهشی. پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

به قول فرانك زاپا، موسیقیدان بزرگ راك: «این تصور كه جهان از هیدروژن ساخته شده غلط است، جهان از خریت ساخته شده!» واقعا چیزی كه جهان كم ندارد حماقت است. بعید است به گوشه‌یی از دنیا نگاه كنید و اثری از حماقت نبینید. همه جا هست!

این نخستین و صادقانه‌ترین پاسخ من به پرسش شماست. پاسخ دوم من این است كه فیلم من كمتر از یك دهم حرف‌های مهرجویی را به مخاطب عرضه می‌كند و به نظرم رسید آن نود درصد دیگر هم ارزش شنیده شدن دارد. پاسخ سوم من هم این است كه كسی كه فكر می‌كند چیزی به عنوان «گردش مالی صنعت نشر كتاب» در ایران وجود دارد را باید به پاسخ اول من رجوع داد تا شاید كمی به فكر فرو برود.

علاقه‌مند نبودید به دلیل فاصله‌یی كه بین آخرین گفت‌وگوی كتاب و آخرین ساخته مهرجویی وجود دارد، تا همین فیلم اخیر مصاحبه‌ها را ادامه‌ می‌دادید؟

علاقه‌مند بودم، حالش را نداشتم.

منبع:کافه سینما




نوع مطلب :
برچسب ها : مانی، مانی رهنما، اخبار بازیگران، اخبار هنرمندان، عکس، فیلم، کلیپ،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 12:36 ب.ظ
With havin so much written content do you ever run into any issues
of plagorism or copyright violation? My website has a lot of exclusive content I've either
created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any ways to
help stop content from being ripped off? I'd certainly appreciate
it.
یکشنبه 15 مرداد 1396 10:23 ق.ظ
I really like your blog.. very nice colors & theme.
Did you create this website yourself or did you hire someone to do
it for you? Plz answer back as I'm looking to construct my own blog and would like to know where u got this from.
thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


اخبار هنرمندان | Celebrity News
اخبار ، عکس های هنرمندان جهان !
درباره وبلاگ

جدیدترین اخبار هنرمندان و سلبریتی ها ، عکس های بازیگران ، اخبار بازیگران ، اخبار سریال ها ، اخبار فیلم ها

مدیر وبلاگ : امیـر خسروی
نویسندگان
نظرسنجی
کدام صفت به گلشیفته فراهانی می آید ؟





آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :